- Un model de caracter -

Suntem in apropierea Sarbatorii de Paste, o sarbatoare a sperantei cu un accent deosebit in acest an. Toti vrem sa iesim cu bine din pandemia care ne apasa de ceva timp. Sunt vremuri destul de complicate in care comportamentul fiecaruia a fost definit de caracter. Te-ai gandit vreodata ca fiecare natie are caracterul ei? Poate fi o explicatie la modalitatea diferita de a depasi momente dificile. Te las pe tine sa faci comparatii pentru ca astazi am ca subiect un loc unde piatra creaza caracter peste veacuri: Sagarada Familia. Imensa cladire este inca neterminata, desi se lucreaza la ea din 1882. Aceasta nu este finantata din bani publici. Sursele de finantare sunt donatiile private si incasarile din biletele de intrare. Bugetul estimat la finalizare este de 376 milioane de euro. Proiectul original al bisericii Sagrada Familia a fost facut de arhitectul Antonio Gaudi, care a lucrat la el peste 40 de ani, ultimii sai 15 ani din viata fiind dedicati in exclusivitate acestuia. Estimarile initiale, bazate pe tehnicile de constructie ale inceputului secolului 20, preconizau un termen de cateva sute de ani pentru terminarea constructiei. In prezent termenul estimat este anul 2026. Este singurul mare Templu din lume care este in constructie. Catedralele au avut intotdeauna nevoie de mult timp pentru a fi ridicate. Cateva exemple: Catedrala din Köln (Germania) a fost construita in 632 de ani; Catedrala din Milano, 577 de ani; iar Westminster Abbey, la Londra, a fost construita in 500 de ani. Sagrada Familia este combinatia perfecta dintre traditie si inovatie. Aceasta dualitate a fost prezenta de pe vremea lui Gaudí si explica modul in care turnurile centrale pot fi finalizate in mai putin de cinci ani, in timp ce piatra folosita pentru a le face are vechea tehnologie de prelucrare artizanală a pietrarilor. Partea moderna a Sagrada Família include utilizarea de materiale precum otelul duplex, un tip de otel inoxidabil care este foarte rezistent la coroziune. Se folosesc si tehnici moderne de taiere mecanica a pietrei. Toate acestea coexista cu o munca artizanala greu de gasit în altă parte. La Sagrada Família exista trei tipuri principale de finisaje pentru piatra naturala, realizate manual, utilizate inca de la inceputul lucrarilor si valabile si astazi. Cel mai dur este finisajul ce iese in relief cu 7-8 cm. Acest finisaj este creat prin cioplirea unui bloc de piatra cu un ciocan si o dalta larga. Textura este plina de varfuri ascutite si cavitati neregulate. Rezulta o suprafata neregulata care creeaza un joc de lumina si umbre. Se evidentiaza volumul si se subliniaza natura bruta a pietrei. Acest finisaj este cel mai utilizat in constructie. Alt finisaj este o textură neregulata, cu relief de 5-6 mm. Piatra este prelucrată cu un ciocan care este folosit pentru a lovi suprafața într-un model mai mult sau mai puțin regulat. Rezultatul este similar cu gravura cu perforare. Finisajul este folosit pe stalpi si rame ale multor usi si ferestre. Exista si o alta textura mai fina si mai ordonata. Este realizata cu un ciocan cu varfuri pe ambele fete. Finetea ciocanului depinde de numarul de puncte, care variaza de la 16 pe capatul cel mai fin la 4 pe cel mai gros. Acest fel de  piatră ciocanita este utilizata pe peretii interiori si pardoseli. Aproximativ cincizeci de tipuri diferite de piatra au fost utilizate pana acum pentru construirea Bazilicii. Acesta nu este un numar final, intrucat se lucreaza mereu pentru a incorpora noi tipuri de piatra fie pentru a le completa pe cele folosite acum, fie pentru a satisface noi nevoi pentru spatiile construite. Este o cautare continua de noi tipuri de piatra naturala  deoarece ritmul rapid al constructiei stabileste o tinta extrem de solicitanta atat in ​​ceea ce priveste volumul, cat si calitatea pietrei necesare. Prin urmare, sunt necesari noi furnizori care să raspunda acestor nevoi si sa fie evitate orice probleme care ar face piatra indisponibila, cum ar fi carierele care nu mai au piatra, scaderea calitatii sau falimentarea companiilor. Sagrada Familia este o lucrare de durata destinata eternitatii. Ea este executata de cei ce stiu ca „piatra de incercare a caracterului omenesc este timpul.” – Menader